Peanut Mud Cake




Ingredienser

200 g rumsvarmt smör

5 dl strösocker

4 ägg
3½ dl vetemjöl

1 dl kakao

1 krm salt

1 tsk bakpulver

½ tsk vaniljsocker

3 dl jordnötter

2 dl mini-marshmallows


Kolasåsen
50 g smör

1½ dl farinsocker

2 msk vatten

1 dl vispgrädde

Sätt på ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en rund bakform. Rör smör och socker poröst. Vispa i äggen, ett i taget. Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten tillsammans med jordnötterna. Häll smeten i formen. Grädda kakan mitt i ugnen i ca 45 minuter. Kakan ska fortfarande vara lite kletig i mitten. Ta ut kakan ur ugnen och tryck försiktigt ner marshmallows i kakan medan den fortfarande är varm. Låt kakan svalna.

Gör i ordning kolasåsen genom att värma smör, socker och vatten på låg värme. Vispa i grädden och låt såsen sjuda tills den tjocknar. Ringla kolasåsen över kakan.


Kommentarer
Postat av: Isabelle / Bella

Silken dröm. Detta ska jag prova genast. Ser super gott ut :) En riktig bella kaka!!!

2009-04-29 @ 19:58:06
Postat av: Johan

Nu har jag provat ALLA recepten under kategorin efterätter och jag måste utse den här otroligt smaskiga Peanut Mud Cake som vinnare! Med sin sötkära smak så känner man verkligen kärleken direkt till denna bakelse. Bra jobbat tjejer ;) Recensioner för varje bakelse finner ni på www.smakargott.se

2009-04-29 @ 20:06:37
URL: http://berggren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0